Meny
 

- Vi bytter med et smil!

Vi bytter med et smil! - Oasen Storsenter

Når gubben handler BH til fruen kun på øyemål og tar alt for godt i. Når du får tre like utgaver av boken som stod på ønskelisten. Når mobildekselet du pakker opp er til Samsung, mens du har Iphone. 

Da er det godt å vite at julegavene kan byttes. Men hvordan fungerer egentlig byttereglene ved de ulike butikkene på Oasen Storsenter? Vi tok prat med butikklederne ved Lindex, Hillesland Libris og Elkjøp Phonehouse om hvordan de praktiserer bytting av julegaver.

 

Plomberer undertøyet

Daglig leder ved Lindex, Lene Ytterøy, ønsker at det skal være lett for folk å bytte julegavene.

- Derfor er våre medarbeidere drillet på å spørre kundene om dette er julegaver eller til eget bruk. For er det julegaver ønsker vi gjerne å sette byttelapp på og plombere undertøyet slik at det også kan byttes. Da setter vi inn ekstra forsegling, og brytes denne opp kan en ikke lenger bytte. Vi ber også folk om å ikke fjerne prislappen og andre merkelapper som er festet på varen, sier Ytterøy. Lindex praktiserer returrett i 30 dager og åpent kjøp i 10 dager dersom en har kvittering. På grunn av salget er det smart å bytte julegavene før 5. januar 2019.

- Selv om vi begynte salget to dager før jul, får folk igjen den fulle verdien på gavene om de kommer innen 5. januar. Vi skriver nemlig inn koder på byttelappen som forteller når gaven er kjøpt, og da vet vi også hva som ble betalt, røper Ytterøy. Hun legger til at folk også har anledning til å bytte etter 5. januar, men da til eventuelt salgspris.

 

Bokhandelen

Også Hillesland Libris strekker seg langt for å finne en god løsning for kundene som trenger å bytte.

- Alt går smidigere om julegavene er handlet hos oss og har vår byttelapp på, men vi bytter også bøker og spill som er kjøpt andre steder. Men da må det være varer som er lett omsettelige. Selvsagt må julegavene som byttes ikke være brukt og emballasjen på spill og andre varer må ikke være brutt opp. Vi bytter også varer som er blitt kjøpt på tilbud, sier Marit Hillesland, butikkleder ved Hillesland Libris.

 

- Målet vårt er at kundene som har behov for å bytte skal gå ut av butikken med en god følelse og at de forhåpentligvis har funnet seg noe annet de ønsket seg. Dersom de ikke finner noe annet de vil ha i butikken, får de en tilgodelapp, sier Hillesland.

 

Elkjøp Phonehouse

Hos Elkjøp Phonehouse Oasen følger de kjedens åpne kjøp i hele 50 dager. I denne perioden får kunden enkelt og greit returnere varen og kan få pengene tilbake i hvilken som helst Elkjøp eller Elkjøp Phonehouse butikk. Returretten gjelder imidlertid ikke for mobiltelefoner og produkter kjøpt med abonnement, programvare, spill, eller film med brutt emballasje.

- Vi strekker oss langt for å gjøre kundene fornøyd, og målet er at alle skal være fornøyde etter et besøk hos oss. Det eneste vi krever er at varen er i tilnærmet samme stand som da den ble kjøpt. Vi trenger bare kvittering, byttelapp eller at kjøpet er registrert på navn hos oss. Mot kvittering får man også penger tilbake. Du trenger ikke å ta med emballasjen. Hos oss kan man levere inn alle produkter vi har i vårt Phonehouse sortiment, mens større varer må leveres i nærmeste Elkjøp varehus, sier butikkleder Jone B. Ellertsen ved Elkjøp Phonehouse Oasen.

 

Bytteråd fra Forbrukerrådet:

  • Ta vare på originalemballasjen.
  • Ta med byttelapp eller kvittering.
  • Bytt snarest mulig og aller helst i romjulen.
Sist endret - 01 januar 2019